Digicampus
Vorlesung + Übung: Global E-Business and Electronic Markets - Details
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Lehrveranstaltung wird online/digital abgehalten.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Vorlesung + Übung: Global E-Business and Electronic Markets
Semester SS 2019
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 5
erwartete Teilnehmendenanzahl 110
Heimat-Einrichtung Prof. Dr. Daniel Veit – Betriebswirtschaftslehre mit Schwerpunkt Information Systems und Management
Veranstaltungstyp Vorlesung + Übung in der Kategorie Lehre
Erster Termin Donnerstag, 25.04.2019 12:15 - 13:45, Ort: (J 1109)
Voraussetzungen Language: English
Lernorganisation A registration is necessary to participate in the complementary exercise session, where students can discuss and present international case studies on the lectures topics. Please apply within 23.04.-05.05.19 via Digicampus. More information on the modalities will be given in the first lecture.
Leistungsnachweis Exam
Online/Digitale Veranstaltung Veranstaltung wird online/digital abgehalten.
Hauptunterrichtssprache englisch
Literaturhinweise Porter, M: Strategy and the Internet, Harvard Business Review, 79(3):63-78, 2001

Laudon, C.; Traver, C.: e-commerce business. technology. society., Prentice Hall, (2011)

Bakos, Y.: The Emerging Role of Electronic Marketplaces on the Internet, Communications of the ACM, 41(8): 35-42, 1998

Shapiro, C.; Varian, H.: Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, 1999

additional literature will be provided in the course
Sonstiges This module covers the fundamentals of E-Business and Electronic Markets. Students will be able to apply this knowledge to critically analyze and evaluate the opportunities and threats of the growing digital channel. Moreover it equips them with the necessary understanding to develop strategies in the area of E-Business and Electronic Markets. The course enables students to understand, evaluate and apply the most important E-Commerce business models, their components and their success factors. Moreover, emergent issues like internet pricing for tangible goods, services and information goods are covered. The course contributes to an understanding of the importance of ethical topics like privacy, fairness and transparency. Within the second part of the course, students are applying the knowledge acquired to real life cases in today’s businesses. Therefore, students are provided with an understanding of the role of information for business strategies by reviewing transaction cost theory, principal agent theory and related economic concepts. Network effects on the internet are complementing these theoretical components. Based on these theories, students are empowered to analyze the impact of information technology and the internet on industry structure. Overall, students will be made aware in what way the online channel differentiates from the offline channel. The aim is to create an understanding of the associated opportunities and threats. During the course, organizational level of analysis and the impact on economic activity stands in the foreground. This view is complemented by individual level theories. Students will also be enabled to discuss, evaluate and apply the fundamentals of E-Business strategy, business models and success factor research and to conceptualize key aspects of electronic markets. Moreover, students will be equipped with the capability to work in a group on a specific problem and to develop solutions for it.

Räume und Zeiten

(K 1003)
Dienstag: 10:00 - 11:30, wöchentlich (11x)
(J 1109)
Donnerstag: 12:15 - 13:45, wöchentlich (11x)

Kommentar/Beschreibung

• Introduction
• E-Business and E-Commerce
• Business models
• Economics of networks
• Online marketing strategies
• Internet pricing
• Information goods
• Information privacy
• Information and the economic process
• Value of information and ethical aspects
• Electronic markets
• Course revision

Anmelderegeln

Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "Global E-Business".
Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
  • Die Anmeldung ist möglich von 09.03.2020, 00:01 bis 31.05.2020, 23:59.
  • Diese Regel gilt von 09.03.2020 00:01 bis 31.05.2020 23:59.
    Mindestens eine der folgenden Bedingungen muss zur Anmeldung erfüllt sein:
    • Studienfach ist Informationsorientierte Betriebswirtschaftslehre
    • Studienfach ist Informationsorientierte BWL
    • Studienfach ist Deutsch-Französisches Management
    • Studienfach ist Rechts- und Wirtschaftswissenschaften
    • Studienfach ist Economics and Public Policy
    • Studienfach ist Global Business Management
    • Studienfach ist Betriebswirtschaftslehre
    • Studienfach ist Informatik und Informationswirtschaft [inaktiv seit 10.08.2023]
    • Studienfach ist Wirtschaftsinformatik

Anmeldemodus

Die Auswahl der Teilnehmenden wird nach der Eintragung manuell vorgenommen.

Nutzer/-innen, die sich für diese Veranstaltung eintragen möchten, erhalten nähere Hinweise und können sich dann noch gegen eine Teilnahme entscheiden.