Digicampus
Seminar: B.A. Vertiefungsmodul 2 - Konzepte und Arbeitsmethoden - Details
You are not logged into Stud.IP.
Lehrveranstaltung wird in Präsenz abgehalten.

General information

Course name Seminar: B.A. Vertiefungsmodul 2 - Konzepte und Arbeitsmethoden
Subtitle OECD, UNESCO, Stiftungen & Co als bildungspolitische Akteure in der frühkindlichen Bildung
Semester WS 2023/24
Current number of participants 9
maximum number of participants 20
Home institute Pädagogik mit Schwerpunkt Vergleichende Bildungsforschung
Courses type Seminar in category Teaching
Next date Tue., 12.12.2023 17:30 - 19:00, Room: 2117 Geb. D (35 Pl.) [PhilSoz]
Type/Form Seminar, presentation and discussion
Online/Digitale Veranstaltung Veranstaltung wird in Präsenz abgehalten.
Hauptunterrichtssprache englisch
Literaturhinweise Literature list
• Comparative Child Well-being across the OECD-. ISBN 978-92-64-05933-7 Doing Better for Children © OECD
2009. https://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf
• Protection and Assistance for Children on the Move - World | ReliefWeb
• Baeriswyl, E. (1997). Teaching young people to respect human dignity: Contribution of the International Red
Cross and Red Crescent Movement. International Review of the Red Cross (1961-1997), 37(319), 357-371.
• An introduction to document analysis triad 3https://lled500.trubox.ca/2016/244
• Sandoz, Y. (1989). The red cross and red crescent emblems: what is at stake. International Review of the Red
Cross (1961-1997), 29(272), 405-407.
• Buckland, M.K. (1997), What is a “document”?. J. Am. Soc. Inf. Sci., 48: 804-
809. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199709)48:9<804::AID-ASI5>3.0.CO;2-V
• Buckland, Michael. "What is a digital document." Document numérique 2, no. 2 (1998): 221-230.
• Frohmann, B. (2009). Revisiting “what is a document?”. Journal of documentation.
• EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) BEYOND 2019_40 C 23 ESD
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370215.locale=en
• Lewis, S. (2020). PISA, Policy and the OECD. Respatialising global education governance through PISA for
schools. Singapur: Springer.
• Susan L. Robertson (2021) Provincializing the OECD-PISA global competences project, Globalisation, Societies
and Education, 19:2, 167-182, DOI: 10.1080/14767724.2021.1887725
• Schamber, L. (1996). What is a document? Rethinking the concept in uneasy times. Journal of the American
Society for information Science, 47(9), 669-671.
• ABB, Arbeitsgruppe Bildungsberichterstattung. (2020): Bildung in Deutschland 2018. Ein indikatorengestützter
Bericht mit einer Analyse zu Wirkungen und Erträgen von Bildung. Bielefeld.
• Akkari, A. & Lauwerier, T. (2015): The education policies of international organizations: Specific differences
and convergences, In: Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 45, No. 1, 141–157.
• Bloem, S. (2015): PISA im OECD-Bildungsdirektorat. PISA als Instrument zur Orientierung und Steuerung der
internationalen Bildungspolitik, In: DDS – Die Deutsche Schule, 107, H. 2, 158–176.
• Bloem, S. (2016): Die PISA-Strategie der OECD. Weimheim/Basel.
• Bock-Famulla, K., Münchow, A., Sander, F., Akko, D. P., & Schütz, J. (2021): Länderreport Frühkindliche
Bildungssysteme 2021 Länderreport Frühkindliche Bildungssysteme. Transparenz schaffen – Governance
stärken. Gütersloh.
• Deutsches Jugendinstitut (2019): Kita-Praxis im internationalen Vergleich. Ergebnisse der OECDFachkräftebefragung 2018. München.
• European Commission (2019): Key Data on Early Childhood 2019 Edition Eurydice Report Education and Care
Education and Training in Europe. 2019 Edition. Eurydice Report. European Commission.
• Glaser, E. (2010): Dokumentenanalyse und Quellenkritik. In: Friebertshäuser, B., Langer, A., & Prengel, A.
(Hrsg.): Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim/München, 365–
375.
• Hoffmann, N. (2018): Dokumentenanalyse in der Bildungs- und Sozialforschung. Überblick und Einführung.
1. Aufl. Weinheim, Basel.
4
• Höhne, T. (2012): Stiftungen als Akteure eines neuen Bildungsregimes, In: Die Deutsche Schule, 104, H. 3, 242–
255.
• Höhne, T. (2016): Stiftungen & Staat auf dem Privatisierungspfad. Eine kritische Analyse zum Einfluss von
Stiftungen im Bildungsbereich. In: Heinrich, M., & Kohlstock, B. (Hrsg.): Ambivalenzen des Ökonomischen.
Analysen zur „Neuen Steuerung“ im Bildungssystem. Wiesbaden, 35–58.
• Jakobi, A. P. (2007): Die Bildungspolitik der OECD: Vom Erfolg eines scheinbar machtlosen Akteurs, In:
Zeitschrift für Pädagogik, 53, H. 2, 166–181.
• Jones, P. W. (2006): Elusive Mandate: UNICEF and Educational Development, In: International Journal of
Educational Development, 26, H. 6, 591–604.
• Jones, P. W. & Coleman, D. (2012): The United Nations and education. Multilateralism, development and
globalisation. London, New York.
• Klees, S. J. & Qargha, O. (2014): Equity in education: The case of UNICEF and the need for participative
debate, In: Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 44, H. 3, 321–333.
• Klinkhammer, N. & Erhard, K. (2018): Politische URL: http://www.bpb.de/gesellschaft/bildung/zukunftbildung/278901/initativen-und-reformen. Berlin.
• Kolleck, N. (2019): The power of third sector organizations in public education, In: Journal of Educational
Administration, 57, H. 4, 411–425.
• Kolleck, N., Bormann, I. & Höhne, T. (2015): Zum Innovations- und Bildungsverständnis von Stiftungen, In:
Zeitschrift für Pädagogik, 61, H. 6, 793–807.
• Kondratjuk, M. (2020): Relevanz einer Dokumentenanalyse. Zur Geschichtlichkeit der Hochschulweiterbildung
am Beispiel ihrer Verbandsarbeit, In: Zeitschrift Hochschule und Weiterbildung, H. 1, 34–43.
• Lenhart, V. (2010): Die internationalen Institutionen und die Menschenrechte als Referenzen der Vergleichenden
Erziehungswissenschaft. 1. Aufl. Weinheim/München.
• Lenhart, V. (2011): Weltweite Normierung des edukativen Generationenverhältnisses – die Internationale
Kinderrechtekonvention. In: Eckert, T., Hippel, A. von, Pietraß, M., & Schmidt-Hertha, B. (Hrsg.): Bildung der
Generationen. Wiesbaden, 197–206.
• Lenhart, V., Druba, V., & Batarilo, K. (2006): Pädagogik der Menschenrechte. 2. Aufl. Wiesbaden.
• Markowetz, R., Wölfl, J., & Jahn, K. (2015): Frühkindliche Bildung. Basis für menschliche Entwicklung und
soziale Gerechtigkeit in der Entwicklungszusammenarbeit. Duisburg.
• Mcculloch, G. (2004): Documentary Research in Education, History and the Social Sciences. London.
• Mühlich, F. (2008): Übergewicht als Politikum? Normative Überlegungen zur Ernährungspolitik Renate
Künasts. Wiesbaden.
• National Coalition Deutschland (2019): Die Umsetzung der UN-Kinderrechtskonvention in Deutschland. 5./6.
Ergänzender Bericht an die Vereinten Nationen. Berlin.
• Niemann, D. (2015): PISA in Deutschland: Effekte auf Politikgestaltung und -organisation, In: DDS - Die
Deutsche Schule, 107, H. 2, 141–157.
• Niemann, D. & Martens, K. (2018): Soft governance by hard fact? The OECD as a knowledge broker in
education policy, In: Global Social Policy, 18, H. 3, 267–283.
• Niemann, D. & Martens, K. (2021): Global Discourses, Regional Framings and Individual Showcasing:
Analyzing the World of Education IOs. In: Martens, K., Niemann, D., & Kaasch, A. (Hrsg.): International
Organizations in Global Social Governance. Cham, 163–186.
• OECD (2021): Education at a Glance. Paris.
• Parreira do Amaral, M. (2016): Neue Akteure der Governance des Bildungssystems - Typen,
Einflussmöglichkeiten und Instrumente. In: Altrichter, H., & Merki, K. M. (Hrsg.): Handbuch neue Steuerung im
Bildungswesen [2. Auflage]. Wiesbaden, 455–477.
• Salheiser, A. (2019): Natürliche Daten: Dokumente. In: Baur, N., & Blasius, J. (Hrsg.): Handbuch Methoden der
empirischen Sozialforschung. Wiesbaden, 1119–1134.
• Stadt Augsburg (2020): 3. Bildungsbericht Augsburg 2020, 29.10.2020.
5
• Vidot, V. (2017a): Lokale Vielfalt bei einheitlichen Vorgaben: Zum Zusammenhang zwischen impliziten
Theorien lokaler AkteurInnen und der Implementation des Kita-Ausbaus im städtischen Fallvergleich. In:
Barbehön, M., & Münch, S. (Hrsg.): Variationen des Städtischen – Variationen lokaler Politik. Wiesbaden, 327–
349.
• Vidot, V. (2017b): Wie defamilisierend ist der Kita-Ausbau? Zum Verhältnis zwischen impliziten Theorien
lokaler AkteurInnen und der lokalen Varianz der Kinderbetreuungsquote, In: FEMINA POLITICA – Zeitschrift
für feministische Politikwissenschaft, 26, H. 2, 75–88.
• Wolff, S. (2000): Dokumenten- und Aktenanalyse. In: Flick, U., Kardorff, E. von, & Steinke, I. (Hrsg.):
Qualitative Forschung: Ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg, 502–514

Comment/Description

International organizations (e.g. OECD, UNESCO), internationally active companies (e.g. Pearson) and
foundations (e.g. Bertelsmann Foundation in Germany) have become increasingly important in recent decades and are also
influencing the design of early childhood education in many countries. In addition to conducting performance tests or regular
monitoring, these actors also influence early childhood education development in many countries through certain narratives
in their publications. In the seminar, we will explore different facets of the work of these actors in the early childhood field.
On the one hand, this will be done from a historical perspective, but on the other hand, we will also deal with current
initiatives and programs of the aforementioned actors. We analyze the concepts pursued by the OECD, UNESCO,
foundations & Co on the basis of documents. In the seminar, you will thus get to know how documents can be evaluated by
educational policy actors

Admission settings

The course is part of admission "(BA) V2 Kindheit und Jugend".
The following rules apply for the admission:
  • Enrolment is allowed for up to 1 courses of the admission set.
  • The enrolment is possible from 05.09.2023, 00:01 to 09.10.2023, 23:59.
  • A defined number of seats will be assigned to these courses.
    The seats in the affected courses have been assigned at 10.10.2023 on 00:01. Additional seats may be available via a wait list.
Course assignment: