This course is an introduction to analyzing self-reflexive video games (metagames). In general, this seminar will examine how video games can be analyzed from gameplay, narrative and thematic perspectives. To do this, we’ll discuss the multimodality of videogames and the techniques they use to steer the player in certain directions on all of these levels. Additionally, we’ll discuss the transmedia framework of metareference, which is the foundation of self-reflexivity in all media but always needs to be adapted to specific use cases. Meta-references create media-awareness and entice reflections on the medium itself and how it works.
After this short introduction to game studies and critical games, we’ll mostly focus on analyzing games. The following games we’ll discuss (however, there might be some changes in the final course)
• The Stanley Parable (selected playthroughs)
• The Beginner’s Guide
• Dr. Langeskov, The Tiger, and The Terribly Cursed Emerald: A Whirlwind Heist
• Pony Island
• The Hex
• Inscryption
• Undertale / Deltarune
Anmelderegeln
Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "ALW/ELW/NELK: Vertiefungsmodul BA/LA: Ü".
Bitte beachten Sie, dass die Anmeldung in der vorgezogenen Anmeldephase zur Sicherstellung des Studienfortschritts nur für Studierende in ihrem letzten Studienjahr vorbehalten ist. Anmeldungen die dies nicht erfüllen werden kommentarlos entfernt. Die allgemeine Anmeldephase für alle läuft vom 14.03.2022 bis zum 18.04.2022. Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
Diese Regel gilt von 14.03.2022 08:00 bis 18.04.2022 18:00. Die Anmeldung zu maximal 2 Veranstaltungen des Anmeldesets ist erlaubt.
Die Anmeldung ist möglich von 14.03.2022, 08:00 bis 18.04.2022, 18:00.
Es wird eine festgelegte Anzahl von Plätzen in den Veranstaltungen verteilt.
Die Plätze in den betreffenden Veranstaltungen wurden am 20.04.2022 um 18:00 verteilt. Weitere Plätze werden evtl. über Wartelisten zur Verfügung gestellt.