Digicampus
Übung: Übung: American Literature and Forced Migration - Details
Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.
Lehrveranstaltung wird in Präsenz abgehalten.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Übung: Übung: American Literature and Forced Migration
Veranstaltungsnummer 023 100 0016
Semester SS 2023
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 13
maximale Teilnehmendenanzahl 20
Heimat-Einrichtung Amerikanistik
Veranstaltungstyp Übung in der Kategorie Lehre
Vorbesprechung Montag, 03.04.2023 13:00 - 14:00
Erster Termin Montag, 03.04.2023 13:00 - 14:00, Ort: (via Zoom)
Online/Digitale Veranstaltung Veranstaltung wird in Präsenz abgehalten.
Hauptunterrichtssprache englisch
ECTS-Punkte 4

Räume und Zeiten

(via Zoom)
Montag, 03.04.2023 13:00 - 14:00
(D, 1011)
Freitag, 09.06.2023 - Samstag, 10.06.2023, Samstag, 17.06.2023 09:00 - 17:00
(D, 1087a)
Freitag, 16.06.2023 13:00 - 20:30

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

“What then is the American, this new man?” By raising this question on the eve of the American Revolution, when living in New York State and witnessing the struggles for the nation’s political autonomy, the French nobleman Hector St. John de Crèvecoeur would develop into one of the main figures to promote the myth of the U.S. as “nation of immigrants.” For Crèvecoeur’s own answer to the question concerning Americanness reads highly optimistic in its gesture of embracing multicultural and multinational diversity. At second glance, the matter is more complex, however, and Crèvecoeur’s ambivalent statement, which we shall reconsider in class, carries implicit presumptions in terms of race, ethnicity, gender, class, and more. It thus makes for a pointed illustration of a larger context, since both its apparent plea for multiculturalism and its more ambivalent underpinnings have informed the U.S.-American debate about migration to this day – a debate that has gained in relevance, e.g., in the aftermath of the 1965 Immigration Act (along with the broader civil rights revolution and with new groups of migrants arriving by the millions from Asia, the Americas, Europe, and Africa), and more recently in the new millennium (the 2015 “summer of migration”; the 2016 Trump election; the escalation of large-scale crisis across the globe).

In this class, we will tackle the issue of migration (in the U.S.) from a conceptual, a historical, and a literary perspective. That is, we will draw on ethno-racial and transnational theory to account for different approaches to migration/forced migration; we will read into U.S.-American socio-political history to establish a necessary contextual backdrop for the primary texts; and we will discuss two novels – Dinaw Mengestu’s Ethiopian-American The Beautiful Things That Heaven Bears and Dina Nayeri’s Iranian-European-American Refuge – to explore how these two authors, and the various migrant-refugee protagonists they depict, participate in the ongoing construction of Americanness. Besides studying their distinctive contribution and agenda, we may also try to assess their representational strategies on an overarching, comparative level. To that effect, we will generally place our investigations in an American and literary studies framework.

For this Blockseminar, a preliminary (online) will be held to pre-clarify organizational and formal issues, while a (virtual) reader including all secondary sources will be circulated in tandem. The two mandatory primary texts to be acquired, which have to be read in their entirety by the course start, are:
- Mengestu, Dinaw. The Beautiful Things That Heaven Bears. New York: Riverhead, 2007.
- Nayeri, Dina. Refuge: A Novel. New York: Riverhead, 2017.

In this Übung, students will have to submit a portfolio to earn their credits. / Diese Übung schließt mit
einer Portfolioprüfung ab.

Anmelderegeln

Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "Zeitgesteuerte Anmeldung: American Literature and Forced Migration (MA)".
Studierende der Anglistik/Amerikanistik und des Faches Englisch können sich bereits während der vorgezogenen Anmeldephase zur Sicherstellung des Studienfortschritts für die Aufbau- und Vertiefungsmodule anmelden. Hierzu wird ein gewisses Kontingent der Kursplätze im Zeitraum vom 20.02.2023 bis 01.03.2023 für die Anmeldung geöffnet. Die Verteilung der Plätze erfolgt am 03.03.2023.
Bitte beachten Sie, dass in dieser Anmeldephase Studierende in höheren Fachsemestern bei der Verteilung der Plätze priorisiert werden.
Die allgemeine Anmeldephase beginnt am 06.03.2023 und endet am 10.04.2023.
Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
  • Es wird eine festgelegte Anzahl von Plätzen in den Veranstaltungen verteilt.
    Die Plätze in den betreffenden Veranstaltungen wurden am 12.04.2023 um 12:00 verteilt. Weitere Plätze werden evtl. über Wartelisten zur Verfügung gestellt.
  • Die Anmeldung ist möglich von 06.03.2023, 08:00 bis 10.04.2023, 12:00.