Hauptseminar: Investigating and Improving Classroom Interaction (MS/RS/Gym) - Details

Hauptseminar: Investigating and Improving Classroom Interaction (MS/RS/Gym) - Details

Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Hauptseminar: Investigating and Improving Classroom Interaction (MS/RS/Gym)
Veranstaltungsnummer 3.04
Semester SS 2025
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 20
maximale Teilnehmendenanzahl 20
Heimat-Einrichtung Didaktik des Englischen
Veranstaltungstyp Hauptseminar in der Kategorie Lehre
Nächster Termin Montag, 28.04.2025 14:00 - 15:30, Ort: (D1003)
Teilnehmende Dieser Kurs ist gut geeignet für Studierende der Lehrämter RS und GYM.
Voraussetzungen bestandenes Proseminar
Lernorganisation King, J., & Morris, S. (2021). Social Interaction. In T. Gregersen & S. Mercer (Eds.), The Routledge Handbook of the Psychology of Language Learning and Teaching (pp. 313-324). Routledge.
Thomson, K. (2020a). Classroom Discourse im fremdsprachen-unterrichtlichen Kontext. Gegenstandsbereiche – Einflussfaktoren – Kompetenzentwicklung. Praxis Fremdsprachenunterricht Basisheft(4), 6-9.
Thomson, K. (2020b). Teacher talk matters: Lehrersprache im Englischunterricht lernförderlich einsetzen. Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch(4), 4-8.
Thomson, K. (2022). Classroom discourse comepetence (CDC) in foreign language teaching and language teacher education. In Classroom discourse competence: Current issues in language teaching and teacher education (pp. 13-30). Narr Francke Attempto.
Walsh, S. (2011). Exploring Classroom Discourse: Language in Action (1 ed.). Routledge.
Walsh, S. (2015). Classroom interaction for language teachers. TESOL Press.
Walsh, S. (2022). Classroom Discourse and Teacher Development. Edinburgh University Press. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9780748645190/html
Leistungsnachweis Seminar paper
Veranstaltung findet in Präsenz statt / hat Präsenz-Bestandteile Ja
Hauptunterrichtssprache englisch
Weitere Unterrichtssprache(n) deutsch
Sonstiges Die Modulzuordnungen ergeben sich aus dem Veranstaltungstyp. Sollen zusätzlich zu den Standardsignaturen weitere Modulsignaturen hinzugefügt werden, bitte hier angeben oder eine E-Mail an das Sekretariat schicken

Räume und Zeiten

(D1003)
Montag: 14:00 - 15:30, wöchentlich (1x)
Keine Raumangabe
Montag: 14:00 - 15:30, wöchentlich

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

“The principal reason for studying classroom discourse is that it lies at the heart of everything that takes place in classrooms” (Walsh, 2011, p. 187). A distinctive characteristic of foreign language teaching is the unity of content and medium, i.e. the subject being taught and the medium for teaching it are the same. As such, we teach interaction through interaction with our learners. According to Thomson (2020), classroom discourse refers to any form of interaction and communication within the classroom context.
We will deepen our understanding of classroom interaction by drawing on relevant literature and research while analysing real learner-learner and teacher-learner interactions using classroom video recordings. Our focus will be on both teacher-led activities – such as questioning, giving instructions, providing feedback and explanations – and the responses and (inter-)actions of learners. This analysis aims to identify interaction patterns rich in language learning potential. In addition, we will investigate the affective dimension of social interaction (King & Morris, 2021) by focusing on two pertinent areas: learners’ inhibition and silent reticence as well as teacher’s emotional expressions and their impact on interaction. By integrating theoretical insights, empirical research, practical applications and reflective practices (both on and for action), this course seeks to enhance participants’ teacher talk and classroom discourse competence.

Anmelderegeln

Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "DID ENG HS".
Studierende der Anglistik/Amerikanistik und des Faches Englisch können sich bereits während der vorgezogenen Anmeldephase zur Sicherstellung des Studienfortschritts für die Aufbau- und Vertiefungsmodule anmelden. Hierzu wird ein gewisses Kontingent der Kursplätze im Zeitraum vom 24.02.2025 bis 05.03.2025 für die Anmeldung geöffnet. Die Verteilung der Plätze erfolgt am 07.03.2025. Bitte beachten Sie, dass in dieser Anmeldephase Studierende in höheren Fachsemestern bei der Verteilung der Plätze priorisiert werden.
Die allgemeine Anmeldephase beginnt am 10.03.2025 und endet am 14.04.2025.
------
Students of English and American Studies, as well as those studying English within a teacher-training degree, can register for the advanced and specialization modules during the early registration phase to ensure their academic progress. A certain quota of course places will be made available for registration from the 24th of February , 2025, to the 5th of March, 2025. The allocation of places will take place on the 7th of March, 2025. Please note that during this registration phase, students in higher semesters and M.A. students will be given priority in the allocation process.
The general registration phase begins on the 10th of March, 2025, and ends on the 14th of April, 2025.
Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
  • Diese Regel gilt von 10.03.2025 12:00 bis 14.04.2025 12:00.
    Die Anmeldung zu maximal 3 Veranstaltungen des Anmeldesets ist erlaubt.
  • Es wird eine festgelegte Anzahl von Plätzen in den Veranstaltungen verteilt.
    Die Plätze in den betreffenden Veranstaltungen werden am 16.04.2025 um 12:00 verteilt.
  • Folgende Personenkreise werden bei der Platzverteilung bevorzugt:
    • Abschluss ist Master of Arts (1039 Personen)
  • Die Anmeldung ist möglich von 10.03.2025, 12:00 bis 14.04.2025, 12:00.
Veranstaltungszuordnung: